Restauratie

Gepubliceerd op 3 juni 2014 door Alex onder Nieuws

De uitvoering van het groot onderhoud/restauratie van de kerk is in volle gang. Wat direct in het oog valt is de steiger die rondom de kerk staat. Vanaf de steiger worden alle zinken goten rondom de kerk vervangen. Deze goten vertoonden lekkages, waardoor ook het hout onder de goot aangetast zou worden. Op het dak worden kapotte leien vervangen en wordt er gekeken naar de kapconstructie en waar nodig hersteld. In de zuidgevel van de kerk werden een paar scheuren in de muur ontdekt. Na het weghalen van een paar stenen werd geconstateerd dat op die plek muurankers zitten, die een verbinding vormen met de pilaren in de kerk. Deze muurankers zijn door roestvorming zo vergaan dat deze vervangen moeten worden. Dit is inmiddels gebeurd.

Naast het groot onderhoud, dat gepland was, krijgen we steeds meer zorgen om de consistorie. Zoals we al eerder schreven is er een behoorlijke scheurvorming in de muren te zien. Metingen hebben uitgewezen dat de consistorie aan het verzakken is. Een recente her meting leert dat dit proces nog niet is gestabiliseerd. Onze adviseurs werken hard om er achter te komen wat de oorzaak is. Een nader onderzoek zal dit moeten uitwijzen. De uitkomst van dit onderzoek zal moeten bepalen wat de vervolgstappen zijn.

Ingezonden door : Jan Willem van den Oever

Kerk 28-05-2014 003 (Custom) Kerk 28-05-2014 010 (Custom)
Kerk 28-05-2014 012 (Custom)

Geen reactie op “Restauratie”